landelijke waardering voor grote tentoonstellingen
Museumbezoek komt landelijk gezien maar moeilijk op gang na de coronapandemie, maar het Fries Museum behaalde met 114.000 bezoekers zijn doelstellingen ruim. Dat is deels te danken aan twee hoog beoordeelde tentoonstellingen. À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet, over 19de-eeuwse schilderkunst, werd door bezoekers met een 8,5 gewaardeerd. NRC gaf vier sterren aan de tentoonstelling, die ‘een feestje voor het oog’ was. De Volkskrant sprak van ‘een prachtige expositie’ en De Telegraaf roemde ‘de zalen die in warm, zinderend zomerlicht baden’. À la campagne maakte deel uit van de triënnale Arcadia, de opvolger van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Dankzij de renovatie en vernieuwing van Museum Boijmans Van Beuningen verlieten werken van topschilders als Cézanne, Monet, Pissarro, Gauguin, Maris, Van Gogh, Sisley, Boudin en Weissenbruch het pas geopende depot in Rotterdam, om eenmalig naar Leeuwarden af te reizen.
In het najaar startte een grote tentoonstelling over de middeleeuwen: Vrijheid, Vetes, Vagevuur, nog tot en met 7 mei volgend jaar te zien. NRC gaf ook hier vier sterren en de Telegraaf kopte: ‘De expositie Vrijheid, Vetes, Vagevuur in het Fries Museum toont een boeiende wereld die een tv-serie waardig is.’ De tentoonstelling is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten over de samenleving van het noorden in de volle en late middeleeuwen. Het AVROTROS programma Historisch Bewijs dook in de mythe van het zwaard van Grutte Pier. Kijkers kregen antwoord op de vragen: komt de datering van het zwaard overeen met de tijd waarin Pier leefde? En is het gigantische zwaard van 2 meter 13 en 6,6 kilo echt gebruikt in de strijd? De uitslag: Ja en ja! In het depot werden dit jaar ook fysieke resten van polsstoksperen gevonden. De eigenaardige voorwerpen, voorheen gedetermineerd als ‘reiskandelaars’, blijken de voetjes te zijn van polsstoksperen. Deze ontdekking geeft meer duidelijkheid geeft over de bijzondere geschiedenis van de Friezen. Waar À la campagne een grote groep kunstliefhebbers uit het hele land trok, wordt Vrijheid, Vetes, Vagevuur goed bezocht door geschiedenisliefhebbers.